‘Walaupun Takde Bilik, Takde T4ndas, St0r Inilah Tempat Kami Menump4ngtidur..’ Kehldupan Ibu Tunggal Ini Sus4h Sehingga Terpaksa Tinggal Dalam St0r

Dalam kebanyakan kes, selalu muncul kat media sosial kehidupan golongan m1skin yang tinggal kat rumah yang kot0r dan tak dibersihkan.

Ada satu masa tu, sampai kena hire sukarelawan pulak nak membersih .rumah mngsa yang terlampau ko.tor. Tapi lain pulak dengan kehidupan seorang ibu tunggal anak 4 yang dihim.pit kesusahan. sehingga terpaksa tingg4l kat dalam sebuah stor.

Terpaksa tinggal di stor. bedekatan dengan tangki n4jis

Menurut Sinar Harian, stor yang menjadi tempat tinggal .Najwa Lipayang, 31 dengan 4 orang anaknya yang berusia 2 hingga 10 tahun ni berdekatan dengan sebuah tangki n4jis yang jadi ‘tempat permainan’ anak-anaknya tu.

Turut tinggal bersama Najwa dan anaknya-anaknya dekat stor depan. bangunan .Koperasi Guru Agama Kelantan Berhad, Jalan Long Yunus ni ialah ibunya, Ruzana Amat, 53.

Hilang tempat bergantung lepas diceraikan suami Pada asalnya, Najwa yang. berasal dari Thailand ni telah berkahwin dengan seorang lelaki tempatan dan dikurniakan 4 cahaya mata iaitu Nur Airis Natasha Mohd Khalis, 10, Muhamad Hafiz Danial, 6, Muhamad Hazim, 4 dan Nur Aina Syuhada, 2.

Walau bagaimanapun, jodoh mereka tak panjang. dan pada Januari lalu, pasangan tersebut berpisah. Sej4k dari tu, Najwa hilang tempat bergantung dan punca pendapatan.

Kerana kesemp1tan hidup, dua anaknya terpaksa berjal4n kaki sejauh 2 kilometer ke Sekolah Sultan Ismail 2 selain kadang kala dihantar oleh nenek mereka.

Lebih menyedihkan sekarang, stor yang dulunya ditumpangkan secara free tu terpaksa mereka kosongkan pada penghujung bulan Oktober ni.

“Stor inilah tempat kami tidur, walaupun tak ada bilik, tiada tandas”

Bagi sesetengah orang, stor tu mungkin nampak macam tempat yang kotor dan sempit. Tapi tidak bagi Najwa dan anak-anaknya. Rumahku, syurgaku…

“Stor inilah tempat kami tidur, walaupun tidak ada bilik, tiada tandas, tapi kami masih boleh berteduh dan berehat di sini.

“Kalau mandi kami mandi di luar sebab di sini tidak ada bilik air dan tandas .kami tumpang milik bangunan kedai, tetapi selepas ini tidak tahu apa nasib kami kerana sudah tiada tempat tinggal,” katanya.

Katanya lagi, bukan sengaja dia tak mahu cari rumah sewa lain, tapi Najwa tak mampu nak bay4r wang bulanan kerana hanya bekerja sebagai pembantu kedai yang dapat gaji RM20 ke RM25 sehari.

“Kadang-kadang kalau tidak ada duit sangat, saya bagi anak-anak sajalah makan nasi bersama lauk, saya pula makan nasi dengan kuah sahaja pun tidak apa-apa,” katanya.

Netizen puji rumah bersih, patut jadi contoh buat semua,Kisah Najwa yang viral di media sosial telah mendapat perhatian netizen yang rata-rata memuji sikap rajin dan pembersih wanita ni.

Walaupun stor tersebut terletak berdekatan dengan tangki najis, keadaan .dalam rumah tetap nampak bersih dan anak-anaknya juga dalam keadaan terjaga.

Malah disebabkan sikap pembersihnya ini, ada pulak yang salah sangka. mengingatkan dia bukan orang susah kerana sentiasa berhias.

“Saya pula suka mengemas dan diri sendiri pun selalu berhias, tetapi kerana melihat .kepada pemakaian saya yang kemas ini menyebabkan kadang-kala orang salah erti dan tidak percaya saya orang susah.

“Sebenarnya ini semua baju derma dan walaupun kami dalam.. keadaan serba kekurangan, saya kena jaga kebersihan kerana bimbang anak terkena peny4kit, t4kut nanti sudahlah susah, sakit pula,” katanya.

“Para lelaki ambil akak ni jadi isteri” Dalam pada tu, netizen lelaki sempat juga. bergurau untuk memperisterikan Najwa kerana dia memiliki ciri-ciri isteri yang baik iaitu sentiasa menjaga kebersihan, pandai berhias dan juga rajin.

Tak faham kenapa ex husband dia ceraikan isteri baik macam ni…

Tonton video kehidupan Najwa dan anak-anaknya

Sumber: Lobak Merah via cara mohon via celevillage

Perhatian! Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komen yang dibuat melalui laman sosial ini. Ini adalah pandangan peribadi pemegang akaun dan tidak sepatutnya menggambarkan kedudukan lembaga editorial kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri

Sudah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Kongsi Halaman Media Porta< /a> l Ya.

Jom join group ni.. Istimewa untuk setiap dari kita berkongsi menu masing-masing.. InshaAllah bermanfaat di sana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini

Sudah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Kongsi Halaman Media Porta< /a> l Ya.