Video : Disangkakan Pembuluh D̷ar4h Pec̷ah. Rupa-Rupanya Sebab Lain. – S̷akit Kepala Tervk Lepas Bercuti “Macam Orang Pulas Urat”

S̷akit kepala tervk selepas pulang bercuti, wanita ini sangka pembuluh d̷ar̷ah pecah… rupa-rupanya sebab lain – “Macam orang pulas urat”

Yana mengalami s̷akit kepaIa keterlaluan selepas pulang bercuti dan akhirnya dikesan mengalami j̷angkit̷an kvman pada rongga sinus.

Disangka berpunca daripada stres, tetapi rupa-rupanya s̷akit kepaIa yang dit̷anggvng wanita ini selama seminggu mempunyai kaitan dengan j̷angkit̷an kvman!

Menurut wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Yana Ismail, segala-galanya bermula selepas dia dan keluarganya pulang ke rumah selepas bercuti selama beberapa hari di Pulau Pinang.

“Memandangkan dah lama tak bawa anak-anak berjalan sebab larangan rentas negeri dan saya juga sibuk dengan bisnes online, maka baru-baru ini saya ambil peluang bercuti dengan keluarga.

“Balik je bercuti, saya mula rasa s4kit kepala. Saya tak pernah dan jarang s4kit kepala. Suami syak mungkin sebab stres. Saya ambil panadol dan ubat farmasi saja untuk redakan rasa s4kit.

“Seboleh-bolehnya saya nak elak ke h0spltaI sebab sekarang ni kan musim C0vld.

“Saya tak ada mlgr̷ain pun selama ini. Tapi tiga hari berlalu, s̷akit kepaIa masih tak reda walau telan p̷an̷ad0I. Masuk hari keempat, saya tak tahan dah dan pergi ke h0spltaI,” ujar wanita berusia 30an yang juga pengasas produk makanan, Bilis Menangis ini.

Menurutnya, d0kt0r menge.sy̷aki dia dser̷ang mlgr̷ain lantas dia diberikan ub̷at serta sun.tik̷an ub̷at tahan s4kit dan kemudiannya dibenarkan pulang.

“Masa tu saya dah 0ver.thinking … saya t̷akut ia disebabkan pembuluh d̷ar̷ah pec̷ahlah, ketvmbvh4nlah. Lebih-lebih lagi ada sepupu saya s̷akit kepala sampai pen.gs4n kerana pembuluh d̷ar̷ah pecah. Dia masih koma sehingga kini.

“Saya rasa dunia ni gelap walaupun boleh bernafas… macam-macam saya fikir terutama apa akan jadi pada anak-anak kecil saya,” ujar ibu kepada dua cahaya mata berusia tiga tahun dan setahun setengah ini.

Empat hari menahan s̷akit di rumah, Yana bertekad untuk mendapatkan rawatan di h0spltaI.

Yana berkata sungguhpun diberikan suntikan ub4t yang sedikit kuat, s4kit kepalanya masih berlarutan selama enam hari.

“Hari ketujuh, saya mula mvnt4h, clrlt-brit dan lem4h sangat… badan tak boleh nak tahan. S4kitnya macam orang pulas dan tarik-tarik urat kepala.

“Adik dan mak datang ambil saya dan bawa ke hospital. Saya nak sangat buat CT scan sebab nak tahu apa yang jadi punca sakit kepala ni. Saya bimbang nanti terlambat dapatkan rawatan.

“Nasib saya baik tak perlu tunggu lama. D0kt0r buat CT scan dan terus dapat keputusan hari itu juga. Akhirnya d0kt0r maklumkan s4kit kepala saya tak ada kaitan dengan 0t4k dan pembuluh d4r4h sebaliknya ada j4ngkt4n kum4n di bahagian rongga sinus

“Saya rasa nak sujud syukur sebab merasakan Allah bagi nyawa sekali lagi pada saya,” ujarnya yang menetap di Putrajaya.

Buat masa ini, Yana berkata dia berg4ntvng kepada ub4t ANTlBl0TlK yang diberikan kepada doktor.

“Alhamdulillah, berkurang sikit s4kitnya. D0kt0r kata kalau ANTlBl0TlK tak berkesan, saya akan dirujuk kepada pakar telinga, hidung dan tekak (ENT),” katanya.

Tidak menyangka video yang dimuat naik olehnya meraih melebihi 146,000 jumlah tontonan, Yana berharap perkongsiannya dapat memberi peringatan kepada orang lain agar tidak mengambil ringan dengan kesihatan masing-masing.

Keadaan Yana yang lemah selepas menahan s4kit kepala, mvnt4h dan clrit-blrit.

“Mesej penting, elok cepat-cepat pergi h0spitaI walau migr4in biasa. Buat check-up, jangan berkira duit ringgit. Kesih4tan ni jaga macam mana pun, kalau Tuhan nak bagi s4kit, tak boleh buat apa.

“Jadi mulakanlah jaga pemakanan, jangan makan berlebihan. Dan selagi ada nikmat masa dan kesihatan, luangkanlah masa dengan insan tersayang. Kalau terjadi apa-apa, tak boleh patah balik,” ujarnya sambil turut mengucapkan terima kasih kepada mereka yang turut mendoakan kesihatannya.

Sumber : mstar & TikTok yanaismail / printlyrics

PERHATIAN! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini