Selalu Rasa Panas Sebelum Hujan Kan? Ini Sebabnya

Buat sesetengah kawasan, khususnya di Semenanjung Malaysia, hujan pada waktu petang atau malam sering terjadi sejak dua menjak ini.

Jika anda perasan, setiap kali hendak turunnya hujan lebat pada waktu petang atau malam, keadaan sekeliling akan menjadi panas terlebih dahulu pada waktu siang atau beberapa jam sebelum turunnya hujan.

Kenapa ia terjadi?

Suhu panas yang dirasai sebelum turunnya hujan adalah berkait rapat dengan pembentukan awan hujan itu sendiri. Gas atau udara yang naik ketika proses pembentukan awan ini akan melalui proses penyejatan.

Ketika udara panas ini naik dan bertemu dengan udara yang lebih sejuk di atas, menyebabkan terbentuknya awan melalui proses kondensasi. Semakin lama, semakin banyak udara yang bercampur, wap air bertukar menjadi air, seterusnya terjadi hujan.

Pada ketika ini, awan mendung akan melepaskan udara yang panas, kesan daripada perubahan wap air kepada hujan itu tadi.

Disebabkan itu, kita akan merasai panas yang lain macam sebelum berlakunya hujan.

Sumber:Sinar / rencahrasa

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini