Saya gigih jaga mertua yang Iumpuh dan kakak ipar 0KU, suami seronok kahwin lain

Saya diam – diam mengintip dan tunggu mereka di lobi hotel. Bila nampak suami saya turunkan madu, saya rasa nak tarik bahu dia dan bagi beberapa das pen4mpar. Mungkin terasa diekori, madu berpaling dan ayat pertama yang keluar ialah… “kak”. Ketika tu saya terk3jut dan dia terus peIuk saya..

#Foto sekadar hiasan. Salam. Saya Hannah berusia hampir separuh abad, mempunyai 3 orang anak, penjawat awam, tahun ke 27 perkahwinan. Suami pesara awal sektor awam (belum dapat pencen lagi), awal 50 an, bekerja sendiri.

Anak, 1 dah bekerja, 1 sedang intern, 1 sedang belajar IPTA. Ketika menulis saya berada dalam keadaan yang rasional dan bukan mengikut em0si. Saya sangat perIukan pandangan terutama yang pernah mengaIami pengalaman hidup seperti saya.

3 tahun lalu suami saya berkahwin dengan warga thailand di Yhailand (tidak didaftarkan di Malaysia). Saya tahu selepas 2 bulan mereka berkahwin. Boleh bayangkan macam mana saya meng4muk (hanya dengan kata – kata dan air mata – tapi macam – macam saya ungkit, sedangkan saya isteri yang taat) bila saya dapat tahu.

Tapi saya hanya meng4muk apabila kami tinggal berdua sahaja. Sehingga kini, anak – anak dan keluarga beIah saya tidak tahu. Saya takut akan memberi kesan kepada anak – anak kerana ketika itu 2 orang anak sedang mengambil ijazah dan yang bongsu baru form 4.

Takut terjejas pembelajaran mereka dan juga paling penting, takut hati mereka Iuka. Suami merupakan seorang “family man”. Sekiranya ada masa dihabiskan dengan family dan anak – anak sangat rapat dengannya. Seorang yang bertanggungjawab dan komited terhadap kerja.

Suami akan pastikan kami makan malam bersama setiap hari hatta jam 12 malam. Sepanjang tempoh membesarkan anak – anak, sayalah peranan utama dari mereka kecil hingga mereka tinggalkan bangku sekolah. Saya yang uruskan anak – anak dari segi makan, hantar pengasuh, hantar tadika, hantar mengaji, hantar sekolah agama, hantar tuisyen, hantar aktiviti sekolah, menghadiri program sekolah yang penting,

Dan juga sepanjang tempoh 5 tahun setiap anak – anak kat asrama, saya tak pernah gagal berjumpa mereka setiap minggu (belikan barang keperluan, baju siap iron dan sediakan makanan). Saya juga yang membawa 2 orang anak kelaki (beza umur 8 tahun) solat jumaat setiap minggu bermula dari umur 9 tahun, suami saya tak sempat balik, jadi solat di masjid berhampiran pejabat.. hihihi..

So hampir setiap minggu saya dengar khutbah jumaat yer.. penat.. sangat penat.. Suami? Komitmen terhadap kerja yang tinggi menyebabkan suami terlalu sibuk. Kami dikahwinkan (saya 21, suami 25) dengan pilihan keluarga tetapi pada saya ketika sahnya lafaz “aku terima nikahnya”.

Saya sematkan dalam hati, inilah j0doh aku kiriman Allah swt, maka sejak itu, saya abadikan hidup saya (masa, tenaga, komitmen dan wang ringgit) hanya kepada kerjaya dan keluarga. Saya rasa saya juga berjaya dalam kerjaya.

APC 2 kali sepanjang berkhidmat, mula kerja SPM dan sekarang saya ada Sarjana. Ada jawatan dalam organisasi, bersama anak buah, setakat ni semua program yang dirancang berjaya dijalankan. Alhamdulillah.. Saya juga rasa saya telah menjalankan tanggungjawab saya sebagai ibu dan isteri.

Rumahtangga juga saya yang uruskan dari A sampai Z. Suami saya tidak membantu kerana pergi kerja awal dan balik dah lepas isyak kebiasaannya. Tak nafikan ada suami bantu buang sampah, mop rumah dan cuci bilik air, tapi itu rasanya tak habis jari di tangan bilangannya sepanjang 24 tahun berkahwin (suami berubah lagi 3 tahun tu).

Saya juga rasa saya telah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Saya jaga rumahtangga, saya jaga anak – anak, saya jaga makan dan pakai suami, dan saya juga jaga nafsu suami. Saya tak pernah menolak keinginan suami sepanjang saya berkahwin kecuali (ini yang saya nak cerita dan minta pendapat).

Saya juga rasa telah jalankan tanggungjawab sebagai menantu. Saya menjaga ibu mertua yang Iumpuh dan kakak ipar yang tidak berkahwin secara bergilir – gilir dengan adik suami (kapten kapal) apabila dia berada di tanahair.

Saya juga akur kehendak suami apabila balik kampung, rumah mertua 5 hari sedangkan rumah saya hanya 2 hari. Rumah ibu saya jumpa dahulu kalau balik kampung, jadi hari pertama sampai, tidur semalam, esoknya lepas zohor terus balik kampung suami, nanti hari last nak balik ke selangor, singgah rumah ibu saya untuk bermalam. Sedih tak?

Adik – adik pernah merungut tak sempat bermesra. Raya? Sama jer, singgah kampung saya untuk buka dan sahur, esoknya balik kampung suami sampai hari last puasa baru balik semula kampung saya, solat raya, bersalaman, sebelum zohor dah balik kampung suami saya. Tak sempat raya kat kampung..

Ok sekarang baru saya nak mula, mukadimah tadi supaya pembaca memahami bagaimana saya abadikan diri pada keluarga. Selepas saya tahu suami kahwin lagi tahun 2018, rumahtangga dah tak aman, selalu berg4duh, tapi kalau ada anak balik, kami macam biasa jer.. tak g4duh – g4duh.

Bila nampak suami saya turunkan madu, saya ekori dari belakang hingga sampai ke tangga hotel. Saya rasa nak tarik bahu dia dan bagi beberapa das pen4mpar. Mungkin terasa diekori, madu berpaling dan ayat pertama yang keluar ialah… “kak”.

Saya terkesima dengan suaranya yang lembut lalu membetulkan tudung mak datinnya yang menampakkan jambul hadapan. Dia terus memeIuk saya dengan erat. Saya pun tunjukkan isyarat nak ke bilik. sampai bilik saya terus pinjam telekung dia dan kerjakan solat maghrib kerana waktu dah hampir isyak… lama sangat dok tunggu dari asar lagi.

Maka hiduplah saya dalam edah yang perit kerana tak dapat nak ke mana – mana hanya tempat kerja. Banyak kenduri dan kem4tian yang tak dapat dihadiri. Pada ketika itu, saya pasrah dan terima takdir hidup saya. C0vid melanda Mac 2020, anak bongsu balik dari program amalnya (dah habis spm), ex datang dengan alasan c0vid… nak jaga kami konon.

Tinggallah serumah dalam keadaan saya terp4ksa bertudung. Akhirnya sebelum eddah berakhir, suami minta rujuk semula dan b0dohnya saya terima untuk rujuk. Sebab hari – hari masak makan bersama – sama berlakon dengan anak – anak dan suami berubah menjadi rajin, membantu kerja rumah… magic masa tu rasa.

Hiduplah aman damai kerana c0vid suami tak dapat keluar negara sehinggalah 2 – 3 hari sudah apabila suami minta passport. Sebelum tu, suami ada nyatakan hajat untuk tunai haji bersama – sama dengan madu 3 orang.

Bermulalah per4ng dingin dan buat pertama kalinya saya menolak keinginan suami untuk bersama kerana saya dah bernekad untuk tinggalkan suami. Saya ada wassup suami untuk beri saya sedikit waktu untuk membuat persediaan sebelum keluar dari hidupnya.

Saya juga nyatakan saya akan ceritakan dan serahkan anak – anak pada suami, saya akan berhijrah ke Labuan (membawa diri), dan saya tak akan menuntut nafkah kat mahkamah. Saya juga hanya berkurung dalam bilik. Suami bangun tiada sarapan, suami balik solat zohor tiada lunch dan suami balik malam tiada dinner.

Saya yang tentukan apa yang nak dibeli, kedai mana, nak makan kat mana, nak camping kat mana, nak bercuti di mana, baju raya warna apa, nak sambut besday di mana… bla bla bla… Saya diberi kuasa penuh oleh suami.

Ofkos termasuk duit belanja. Kami kongsi jer keperluan keluarga. Tersasar pula, sambung. 19/10 – Maulidurrasul, jam 3 pagi suami k3jutkan saya. Ajak berbicara. Katanya dia baru berbicara denganNya… memohon diberi pertolongan, dibukakan jalan dan diberi petunjuk untuk selesaikan kemelut rumahtangga kami.

Katanya dia telah berdoa memohon kebaikan untuk kami sekeluarga. Suami tanya betulkah saya nak meninggaIkan suami? Betulkah saya sudah tawar hati? Betulkah saya sudah tidak mahu berhubungan badan dengannya lagi?

Suami tanya apa yang saya mahu untuk kekalkan hubungan? Suami tanya nakkah suami ceraikan madu? Suami tanya benarkah saya akan bahagia jika saya berpisah dengannya? Suami tanya adakah saya pasti suami akan bahagia dengan madu?

Akhirnya suami mengaku perkahwinan kedua adalah satu kesilapan, telah lama dia menyedarinya sebab itu dia rujuk dengan saya. Katanya dia benar – benar berkahwin kerana kasihan. Katanya dia tak tahu apa yang berlaku, kenal bulan 4, masuk Islam bulan 9 dan nikah bulan 10.

Ketika berkawan 4 bulan tu, madu sering bercerita tentang kisah hidupnya. Dir0g0l oleh orang Islam Thai, ditinggalkan ketika mengandung, lahirkan anak sendirian kerana ibubapa buang, per0g0l ingin kembali tapi dia tr4uma dengan Islam, anak dibawa lari dan dibeIa oleh kakak per0g0l.

Mencari anaknya selama 3 tahun, selepas berjumpa anaknya dia bertekad untuk berusaha lebih kuat untuk menyara anaknya yang hidup dalam keadaan daif. Selepas berbincang dan memberi sejumlah wang kepada per0g0l, dia dibenarkan membeIa anaknya dengan syarat jangan tukar agama, oleh itu dia masukkan anaknya ke sekolah pondok di Yala.

Kata suami rasa kasihan dan keinginan untuk membawa dia yang sedang terumbang ambing ke dalam Islam menyebabkan suami saya tidak berfikir panjang. Apabila suami ajak berkahwin, dengan syarat masuk Islam, dia terus setuju.

Pembaca budiman, doakan saya diberi kesabaran, keredhaan dan ketabahan dalam ujian ini. Doakan juga kami (saya dan madu) diberi kesejahteraan hati dalam berkongsi. Suara – suara jahat sentiasa mengh4ntui saya. Saya sentiasa selitkan doa untuk madu seusai solat fardu, namun nafsu dan sy4itan sentiasa merasuk.

Mohon pandangan dan kata – kata semangat dari pembaca untuk saya. Benarkah pilihan yang saya buat. – Hannah (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Mudarrisah AmatulLah : Begitulah kasih manusia, umpama dahan yang rapuh. Tak dapat kita tumpang berteduh, nanti tertimpa olehnya. Tak boleh juga kita hinggap berg4ntung, lantaran rapuhnya ia. Semoga Allah meIimpahkan bahagia di dalam hati puan dengan cintaNya biarpun diri diasak seribu Iuka, walaupun 6 arah teruji penuh keperitan. Sentiasa ada bahagia. Selagi bersamaNya. U r strong, kak! Tabik spring dari jauh.

Dilla Azman : Family man bukan sekadar memastikan makan bersama walaupun dah pukuI 12 malam. Semua benda pun isteri yang uruskan hatta menjaga ibu mertua dan adik beradik suami. Jarang sekali family man, membelakangkan keluarganya hanya untuk berkahwin dengan orang lain.

Since akak dah terima suami, nak taknak kenalah juga terima madunya. Kena redha juga. Cumakan, peluang dah diberi berulang kali. Kalau selepas ni akak masih susah untuk menerima dan em0si serta situasi akak menjejaskan rumahtangga, mungkin dah sampai masa untuk akak fikirkan kebahagiaan diri sendiri saja. Anak – anak dah besar. Tahulah ayahnya handle dan berkomunikasi dengan anak – anak. Lagipun tu tanggungjawab dia.

Rizal Rodzuan : Puan nilai kan la sendiri, masih sayang rumahtangga ke tak, sayang suami ke tak dan sebagainya. Dari cerita puan nampak suami baik, cuma puan tak boleh terima poIigami je. So puan yang decide sendiri.

Cuma kalau poIigami tu puan f0kus diri dan anak dan tanggungjawab isteri yang asas, biar lain – lain suami setelkan since dia yang nak poIigamikan dan doa supaya kehidupan korang dipermudahkan Allah insyaallah.

Norizan Mamat : Salam, Big hug. Tak ada apa nasihat, hanya doa semoga tabah. Kakak ipar pun bermadu. Dia pun sangat sayang suami dia. Dia cakap, hidup ni tak lama mana, dah tua. Dia kahwin 21 tahun, suami dia kahwin lain.

Dia suri rumah. Mulanya memang dia sangat sedih, sampai kurus boleh pakai baju anak – anak d4ra dia la, punya makan hati tak makan nasi. Now, ok jer. Dah boleh melancong sana sini sama – sama. Kiri kanan sebeIah suami. Rumah asing asing. Nak cakap lebih lebih, tak berani, sebab makcik rasa tak sanggup juga. Semoga kuat yer.

PERHATIAN! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

sumber: mehbaca