Rupanya Ini Yang SegeIintir SukareIawan Dah Buat, Penduduk Tidak Bersyukur Terp4ksa Sel0ngkar S4mpah

Bencana banjir yang melanda beberapa negeri di semenanjung Malaysia menunjukkan trend penurunan sehingga jam 4 pagi hari ini. Bilangan mangsa yang terlibat juga semakin berkurang iaitu 19,476 berbanding semalam 30,790.

Bencana banjir yang melanda beberapa negeri di semenanjung Malaysia menunjukkan trend penurunan sehingga jam 4 pagi hari ini. Bilangan mngsa yang terlibat juga semakin berkurang iaitu 19,476 berbanding semalam 30,790.

BUANG BARANG YANG ELOK LAGI

Satu video telah dimuat naik di Facebook menunjukkan satu luahan perasaan dari salah seorang mangsaa banjir di Batu 19 1/2 Sungai Lui, Hulu Langat. Menurut wanita tersebut, sukarelawan yang datang membantu tidak bertanyakan tuan rumah barang mana yang patut dibuang dan mereka buang semua barang sedangkan banyak barang masih boleh lagi digunakan.

VIDEO:

Seorang penduduk di Batu 19 1/2 Sungai Lui, Hulu Langat terkilan kerana terdapat segelintir sukarelawan yang datang menghulurkan bantuan untuk membersihkan rumah bertindak membuang barang penduduk sesuka hati. Penduduk terpaksa selongkar sampah kutip barang dibuang sukarelawan

Seorang penduduk di Batu 19 1/2, Sungai Lui di sini meluahkan rasa terkilan apabila terpaksa menyelongkar semula timbunan sampah-sarap di hadapan rumahnya untuk mencari barangan yang masih boleh digunakan. Menurut Azie Husin, 49, dia menerima bantuan daripada badan bukan kerajaan (NGO) baru-baru ini untuk mengemas barangan miliknya yang sudah diselaputi lumpur tebal.

Namun tindakan sukarelawan berkenaan yang didakwa membuang barangannya seperti periuk, pinggan mangkuk, pakaian serta peralatan pertukangan bersama longgokan sampah-sampah lain menyebabkan tidak disenangi beliau. Jelas Azie, dia sememangnya amat memerlukan bantuan tenaga dari luar bagi membantu membersihkan selut dan lumpur di kawasan rumahnya, namun bukanlah sehingga membuang barangan yang masih boleh digunakan.

“Kita memang sangat memerlukan bantuan sebab kita tak mampu nak cuci dan bersihkan sendiri kerana barangan yang perlu dikemas ini adalah barangan yang sudah bertahun-tahun dikumpul akhirnya sekelip mata ditenggelami banjir.”

“Barang yang disimpan di dalam rumah ini semuanya kita beli sendiri, bukannya dikutip dari tong sampah atau barang rosak, walau harganya RM1 atau RM100 sekali pun.”

“Contohnya jika barang tidak rosak begini (pinggan), kita kena asingkan. Sukarelawan kalau boleh rujuklah pada tuan rumah, tanya dahulu apa yang perlu dibuat dan dibantu kerana ada kalanya pertolongan yang menyenangkan dan sebaliknya,” luahnya ketika ditemui MalaysiaGazette di sini hari ini.

Rumah Azie Husin yang musnah akibat banjir ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Batu 19 Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor. Foto AMIRUL SHAUFIQ, 28 DISEMBER 2021. Azie menambah, barang-barang seperti pinggan dan periuk belanga yang dikumpul sejak bertahun tidak perlu dibuang kerana boleh dicuci semula.

“Bila mereka sudah balik, saya terpaksa selongkar semula timbunan sampah untuk cari barang-barang yang masih boleh digunakan, basuh semula dan keringkan,” ujarnya.

Wanita ini menitip pesan kepada sukarelawan yang datang membantu supaya bertanya dahulu kepada tuan rumah apa yang patut dibantu, macam mana hendak buat.

“Itu cara membantu supaya dapat menyenangkan individu yang dibantu,” katanya sambil memberitahu dia dan suaminya sudah tidak larat untuk kutip semula barang yang boleh digunakan.

Menurut Azie, dia membeli tanah di kawasan berkenaan sejak lima tahun lalu dan bercadang untuk membuka homestay. Namun segala impiannya ranap sekelip mata apabila kesemua zink, kayu serta peralatan pertukangan yang dibeli turut dihanyutkan banjir baru-baru ini.

KOMEN NETIZEN:

“Banyak songel tuan rumahpun. Benda senang jd susah”

“Org tu x tau..yng akak ni jgnla kompelin sgat..org dah tolong patut besukor”

“Mesti ada mcm2 hal ..mcm ustaz ebit liew juga..tlg org tp mcm2 tuduhan pulak..buat baik bukan senang tp buat jahat sekejap je..terpaksa terima hakikat dgn hal2 yg akan dtg..”

Sumber: Malaysia Gazette / stephenajito

PERHATIAN! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini