Mengapa Zikir Menggunakan Ruas Jari Tangan

SUBHANALLAH…!!! TERBONGKAR… Inilah Sebab Mengapa Zikir Menggunakan Ruas Jari Tangan | Berzikir yakni hal yang diperlukan manusia. Sama dengan ikan memerlukan air.

Manusia juga memerlukan dzikir. Dalam perjalanan pindah ke Madinah, Rasulullah memerintahkan pada seorang sahabiyah untuk berzikir dengan ruas jari.

Nabi memerintahkan kaum hawa agar sentiasa membiasakan amalan dengan membaca takbir, taqdis, dan tahlil. Semuanya agar dikira dengan ruas jari-jari tangannya. Kerana di Hari ki4m4t nantinya, ruas-ruas jari tangan itu akan dimintai info dan dituntut untuk bicara.

Rasulullah juga waktu berzikir menggunakan ruas-ruas jari tangan untuk mengira. Mengenai penggunaan tasbih, beberapa ulama ada juga yang membolehkan dan ada yang menganggapnya sebagai bid’ah.

Oleh itu mulai sekarang ini, teraturlah menggunakan ruas-ruas jari tangan waktu berzikir. Nantinya waktu hari ki4m4t, tangan kita boleh berikanlah saksi bila semasa kita hidup, kita memakai tangan kita untuk berzikir, menyebut nama Allah SWT.

Sekianlah maklumat ini mudah mudahan bermanfaat serta berguna …

sumber: rencahrasa

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini