Kej̷adian P̷eIik Burung Asyik Kervmun Pvsara Bapa,“Saya H̷airan Kenapa Sem̷akin Banyak Burung” .

SEORANG anak digemparkan dengan sekumpulan burung merpati yang berada di sekitar kubur bapanya setiap hari.

Siapa sangka semasa hayat, arwah bapanya sering memberi makanan kepada burung-burung setiap kali menjejakkan kaki ke tanah perkuburan.

Siti Farzana Syaiffulhisham berkata, bapanya Syaiffulhisham Abdillah yang menghidap kanser usus besar (kolon) meningg4l dunia pada usia 54 tahun, 2 Syawal lalu.

Gadis berusia 22 tahun itu memberitahu, bapanya dulu sering ke Tanah Perkuburan Islam Semariang di Kuching, Sarawak untuk melawat pusara datuknya (bapa arwah).

“Ayah cukup rapat dengan atuk. Hampir setiap Jumaat, ayah tak pernah miss ziarah kubur atuk. Biasanya kami akan temankan ayah.

“Setiap kali datang ke kubur juga, ayah akan bawa ambuk ayam iaitu sejenis makanan untuk diberikan kepada burung-burung di sekitar kubur,” katanya kepada mStar, sambil menambah datuknya meninggal dunia pada usia 78 tahun kerana penyakit paru-paru berlubang.

Lebih mesra disapa Zanna, katanya, banyak burung merpati berterbangan di kawasan sekitar, namun jumlahnya bertambah selepas bapanya meninggal dunia.

“Saya hairan kenapa semakin banyak burung selepas ayah meninggal dunia, dan kebanyakannya berada di sekitar kubur ayah.

“Bila tengok keadaan tu, tak tahu nak kata apa. Saya terharu dan rasa nak menangis. Teringat bila ayah nak bagi makanan kat burung, rasa sedih,” ujarnya yang berasal dari Kuching.

Zana menyambung rutin arwah bapanya memberi makanan kepada burung-burung, gambar sebelah kanan Sekumpulan burung di sekitar kubur bapa Zanna.

Menurut anak sulung daripada lima beradik itu, mereka sekeluarga dikejutkan dengan satu berita yang diketahui hanya selepas bapanya meninggal dunia.

“Penjaga kubur kata ayah hari-hari ziarah kubur atuk bersendirian selepas habis kerja. Ayah tak lupa bagi makanan kat burung-burung.

“Kami terkejut… ingatkan ayah datang setiap Jumaat je, rupa-rupanya ayah datang dan ziarah kubur hampir setiap hari,” katanya sambil menambah bapanya merupakan pekerja kuari.

Kami terkejut… ingatkan ayah datang setiap Jumaat je, rupa-rupanya ayah datang dan ziarah kubur hampir setiap hari
ZANNA
Zanna berkata, dia dan keluarganya kini menyambung rutin bapanya dengan memberikan makanan kepada burung-burung di kubur.

“Kami menyambung apa yang pernah dilakukan ayah semasa hayatnya. Pada masa sama, kami juga ziarah kubur ayah dan kubur atuk,” tambahnya.

Kenangan… Zanna (belakang, kanan) bersama keluarga.

Pelajar Ijazah Sarjana Muda Seni Halus di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam, Selangor itu turut menyifatkan bapanya sebagai peramah, baik hati, penyayang dan pembersih serta rajin mengemas rumah.

“Ayah pernah berpesan supaya sentiasa berbuat baik dengan orang, memaafkan orang walaupun orang tu buat jahat kat kita,” kata Zanna.

Sedekah Ub4t Kepada Peny4kit

Sedekah ini juga merupakan ubat kepada peny4kit (asbab);

Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, “Ubatilah orang yang sakit di antara kalian dengan sedekah”. (HR. Abu Dawud, dihasankan oleh al-Albani dalam Shahihul Jami’).

Yang seelok-eloknya, kita amalkan amalan bersedekah SEBELUM kita sakit dan janganlah HANYA bersedekah setelah jatuh sakit sahaja.

Takut-takut kita bersedekah dengan TIDAK IKHLAS, dengan niat hanya kerana ingin sembuh dari penyakit sahaja. Lepas sembuh, dah tak bersedekah =)

Mudah-mudahan juga burung-burung ini sentiasa mendoakan kesejahteraan beliau dan semoga beliau juga terus dimurahkan rezeki.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tidak akan berkurang harta orang bersedekah” ~ wallahu a`lam

sumber: mstar

PERHATIAN! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini