Jangan Banding Anak Dengan H4iwan

Ada sesetengah orang lebih gemar membanding-bandingkan per4ngai anak dengan h4iwan. Mengapa tergamak untuk menyebutnya?

Sedangkan yang dipanggil itu adalah anak send1ri. Perkara ini tidak pelik apabila ada segelintir ibu bapa yang berani meninggikan suara dan memberi gelaran yang tidak sepatutnya kepada anak tanpa menyedari kesannya.

Sudah lumrah mereka sedikit n4kal ketika masik kecil, ini kerana mereka dalam proses mengenal tindak balas sekeliling. Mereka sedang belajar menyentuh, merasa s4kit. Anak yang aktif adalah anak yang sihat dari segi mental dan fizikal, jika ingin menegur mereka janganlah sehingga mengeluarkan kata-kata yang boleh menyinggung perasaan anak anda.

Oii bervk, jangan berg4yut dekat situ boleh tak?

Semua barang berselerak!! Dah macam reban ay4m, nak kata ayam tapi manusia!

Jangan kutip makanan dekat atas lantai lah!! nak jadi kucing ke apa hah!!

Sesetengah ibu bapa menganggap hal ini hal yang remeh dan tiada kesannya kepada anak. Islam melarang sekeras-keras nya menyebut perkara yang tidak elok terhadap manusia lain apatah lagi memberi gelaran yang tidak baik.

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain, (karena) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok), dan jangan pula perempuan-perempuan (mengolok-olokkan) perempuan lain, (karena) boleh jadi perempuan (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari perempuan (yang mengolok-olok). Janganlah kamu saling mencel4 satu sama lain, dan janganlah saling memanggil dengan gelar-gelar yang bvruk. Sebvruk-bvruk panggilan adalah (panggilan) yang bvruk (f4s1k) setelah beriman. Dan barangsiapa tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang z4lim” (QS. Al-Hujurat:11).

“Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangimu dalam urusan agama dan tidak mengusir kamu dari kampung halamanmu. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil” (QS. Al-Mumtahanah:8).

Jangan anda merasakan mereka tidak mengerti dengan apa yang anda perkatakan, sedari dalam perut bayi sudah mengerti apa yang diperkatakan oleh ibunya. Hanya mereka tidak tahu bagaimana ingin meluahkan, dan kesannya apabila dewasa kelak anak mudah naik angin dan tidak mahu mendengar kata ibu dan bapa. Melawan kata dan tidak akan merapatkan d1rinya kerana sudah terluka terlalu lama dek kerana gelaran yang telah diberikan.

Hargailah anak anda, anak adalah harta yang berharga untuk ibu dan bapa di dunia dan akh1r4t. Didik lah mereka dengan kasih sayang dan berlemah lembutlah terhadap anak-anak kerana nanti mereka lah yang memandikan kita ketika kita m4ti, solatkan kita dan berdoa untuk kita. Sesudah men1ngg4l dunia yang tinggal hanya lah, amalan, ilmu yang bermanfaat dan anak-anak yang soleh.

(N.H)

Sumber : Internet via Aliffchannel / satkoba

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini