Inilah 6 M!steri Yang Allah Sembunyikan Dari Manusia

Kehidupan di dunia merupakan salah satu misteri yang tidak diketahui oleh penghuninya. Tidak ada satupun makhluk yang mengetahui bagaimana jalan cerita hidupnya kecuali atas izin Allah SWT. Begitu banyak hal yang Allah sembunyikan dari makhluk ciptaan-Nya.

Beberapa hal bahkan dikatakan sebagai rahsia Ilahi yang tidak boleh diramalkan secara nyata. Akan tetapi di sebalik m!steri yang disembunyikan tersebut tentu ada hikmah luar biasa yang akan diperolehi oleh manusia.

Misteri tersebut akan terbuka apabila Allah SWT berkehendak. Menurut Umar bin Khattab ada enam perkara yang masih jadi m!steri dan disembunyikan oleh Allah dari umat-Nya. Jadi apakah ke enam m!steri tersebut? Berikut informasi selengkapnya.

1. Allah Menyembunyikan Keredhaan-Nya Dalam Ketaatan kepada-Nya

Misteri pertama yang disembunyikan Allah SWT dari umat-Nya adalah, Dia menyembunyikan keredhaan-Nya dalam ketaatan kepada-Nya. Tujuan disembunyikannya hal tersebut adalah agar manusia bersungguh-sungguh dalam melaksanakan segala perintah yang diberikan oleh Allah dengan penuh ketaatan.

Maka dari itu, janganlah meremehkan ketaatan walaupun perbuatan atau amalan tersebut merupakan perkara kecil. Sebab boleh jadi di sanalah terletak keredhaan Allah SWT kepada kita yang melaksanakannya.

2. Allah Menyembunyikan mvrka-Nya Dalam Kem4ksi4tan seorang hamba-Nya

Tidak hanya menyembunyikan redha-Nya dalam ketaatan seorang hamba, ternyata Allah SWT juga menyembunyikan kemvrkaan-Nya dalam kem4ksi4tan yang dilakukan oleh seseorang. Hal ini bertujuan agar manusia menjauhi segala bentuk kem4ksi4tan dan merasa takut untuk terjerumus ke dalam kem4ksi4tan tersebut.

Maka dari itu, tidak mudah bagi kita untuk meremehkan kemaksiatan walaupun dalam bentuk yang sangat kecil. Sebab boleh jadi, dari perbuatan kecil tersebut justeru terletak mvrka Allah SWT yang dapat membuat kita terjerumus dalam api ner4ka di akh1r4t kelak.

3. Allah menyembunyikan Lailatul Qadar dalam bulan Ramadan

Misteri selanjutnya yang disembunyikan oleh Allah iaitu perihal malam Lailatul Qadar di bulan Ramadan. Sebagaimana di sebutkan dalam Hadis pahala ibadah sunnah di bulan Ramadhan sama dengan pahala ibadah wajib pada bulan selainnya dan agar bersungguh-sungguh dalam mencari Lailatul Qadar sebab nilainya lebih baik dari 1000 bulan (83 tahun 4 bulan)

Itulah sebabnya Allah SWT menyembunyikan bila terjadinya malam Lailatul Qadar pada bulan Ramadan untuk melihat kesungguhan dari Umat untuk mendapatkannya dengan beribadah kepada Allah Ta’ala.

4. Allah Menyembunyikan Para Wali Di Antara Manusia

Allah SWT juga menyembunyikan para wali di antara manusia. Tujuannya adalah agar manusia saling menghorm4ti dan tidak meremehkan orang lain. Apabila orang tersebut meremehkan orang lain, boleh jadi orang yang diremehkannya tersebut merupakan wali Allah. Maka dari itu, kita harus menghargai semua orang.

5. Allah Menyembunyikan Kem4tian Dalam Umur

Misteri selanjutnya yang juga disembunyikan oleh Allah SWT dari manusia adalah Dia menyembunyikan kem4tian dalam umur orang tersebut. Tujuanya adalah agar semua manusia sentiasa mempersiapkan d1ri untuk menyambut kem4tian yang belum tahu bila akan terjadinya dengan mengerjakan segala perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. a.dan

6. Allah Menyembunyikan ‘Ash-Sholatul Wushta’ (Solat Yang Paling Utama) Dalam Solat Lima Waktu

Hal terakhir yang disembunyikan oleh Allah SWT dari umat manusia ialah Allah menyembunyikan ‘Ash-Sholatul Wushta’ atau solat yang paling utama di dalam solat lima waktu. Tujuannya adalah agar seorang muslim tersebut dapat memelih4ra semua solat wajibnya dan tidak meremehkan satu di antaranya.

Demikianlah informasi mengenai enam m!steri yang disembunyikan oleh Allah SWT dari manusia. Sebagai umat Islam kita harus menyedari bahawa ada maksud baik di sebalik penyembunyian enam hal di atas. Iaitu untuk menambah keimanan dan keikhlasan kita dalam melaksanakan ibadah dan amalan kebaikan lainnya kepada Allah SWT.

Hal Yang Allah SWT Sembunyikan Dari Manusia

Sumber : Nasihatustazz / satkoba

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini