[Info Manfaat] Walaupun Hanya Tiga Ayat, Surah Al Kautsar Mempunyai Khasiat Yang Luar Biasa. Memang Rugi Siapa Yang Tidak Amalkan

Keutamaan surat Al Kautsar sudah dijelaskan di dalam Al Qur’an secara detail dan rinci. Surat ini merupakan kategori surat yang bisa dikatakan paling pendek di dalam Al Qur’an dengan jumlah ayat yang dimiliki hanya 3 ayat saja.

Surat Al Kautsar dahulu kala di turunkan ke Rasulullah Saw di Mekah karena suatu alasan. Disaat Rasulullah merasa sedih karena beliau ditinggalkan dua orang yang sangat dikasihi dan disayangi. Oleh sebab itu surat ini merupakan surat yang berfungsi untuk menghibur Rasulullah Saw. Di dalamnya kaya akan makna yang baik untuk dijadikan suatu pedoman. Berikut penjelasannya :

“Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak.” (QS. Al Kautsar : 1)

“Maka dirikanlah shalat karena Tuhanmu; dan berkorbanlah.” (QS. Al Kautsar : 2)

“Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.” (QS. Al Kautsar : 3)

Berikut keutamaan yang boleh kita dapatkan dari surat Al Kautsar:

1. Surat Al Kautsar Boleh Membuat Hubungan Keluarga Menjadi Lebih Harmonis

Surat Al Kautsar dipercaya bisa digunakan dalam membantu membuat hubungan antara suami istri menjadi lebih baik, mesra dan juga harmonis. Cara mengamalkannya adalah dengan membacanya saat anda melaksanakan shalat tahajud secara rutin bersamaan dengan pasangan anda tersebut.

Dengan melakukannya secara rutin diharapkan anda bisa menjadi keluarga yang sakinah, mawadah dan warohmah sampai maut memisahkan. Hal ini tentunya sangat di idam-idamkan oleh setiap pasangan mulai dari yang baru membangun sebuah keluarga ataupun yang sudah lama berkeluarga.

2. Surat Al Kautsar Boleh Digunakan Sebagai Alat Ightiar Penyembuh Penyakit

Surat Al Kautsar ternyata juga bisa digunakan dalam proses ightiar meminta kesembuhan dari berbagai macam penyakit. Caranya cukup mudah, anda bisa membaca surat Al Kautsar saat akan minum. Siapkan terlebih dahulu air segelas dan bacalah surat Al Kautsar.

Selanjutnya anda bisa langsung meminum air tersebut. Lakukan car ini secara rutin setiap anda minum air. Namanya juga ightiar, selain itu anda memohon ampunlah kepada Allah Swt dan senantiasa mendekatkan diri kepada-Nya.

3. Surat Al Kautsar Bisa Membuat Hati Orang Menjadi Lebih Lunak

Misalnya saja saat anda dihadapkan dengan rasa takut karena orang yang akan anda hadapi sangat galak. Kemudian anda tidak berani menemuinya karena was-was jika mendapatkan omelan. Maka anda bisa membaca surat Al Kautsar sebanyak tiga kali, Insya Allah hati orang yang akan anda temui tersebut bisa melunak.

Selanjutnya pada kasus lainnya seperti halnya, untuk menghadapi seseorang yang sangat membenci anda. Setiap kali anda menyapanya selalu tidak ada respon dan terkesan acuh tak acuh saja. Menghadapi masalah semacam ini, coba anda baca surat Al Kautsar terlebih dahulu sebelum menemuinya sebanyak tiga kali. Kemudian datangi orang yang membenci anda tersebut, Insya Allah hatinya akan lunak, karena kerja keras yang tidak henti-hentinya anda lakukan untuk menyambung silaturahmi kembali.

4. Surat Al Kautsar Boleh Digunakan Sebagai Alarm Pembangun Tidur

Jika anda mempunyai tabiat sukar untuk bangun pagi dan sering mengantuk, maka anda boleh membaca Surah Al Kautsar sebanyak 7 kali sebelum tidur. Ini dipercayai digunakan untuk membangunkan anda pada masa yang anda mahukan.

Ia boleh dikatakan mempunyai fungsi yang sama seperti penggera. Hanya cuba lakukannya dengan kerap. Sekiranya anda melakukannya sekali-sekala, ketakutan itu hanya akan dianggap sebagai satu kebetulan. Namun, jika dilakukan berulang kali dan akhirnya sering bangun pada waktu yang diingini, bermakna benar kan, membaca surat Al Kautsar ini dapat membantu kesusahan anda. Dan tidak ada lagi anggapan kebetulan.

5. Surah Al Kautsar Dapat Mengatasi Takut Terlalu Banyak

Kadangkala ketakutan itu boleh datang pada bila-bila masa tanpa anda sedari. Sama seperti ketika berada di rumah tanpa ditemani sesiapa kerana keluarga anda ada acara yang memerlukan anda ditinggalkan sendirian. Jika anda dalam keadaan begini dan takut dengan perkara yang tidak diingini, bacalah Surah Al Kautsar untuk menenangkan hati dan menghilangkan rasa takut yang mungkin terlalu berlebihan.

6. Surah Al Kautsar Semoga Merasakan Air Dari Syurga

Allah akan memberikan pertolongan ketika di akhirat dengan memberi minuman yang diambil dan datang dari syurga terus. Hanya dengan membaca surah Al Kautsar sekali sahaja, Allah telah memberikan nikmat yang tidak terkira banyaknya. Jadi ada baiknya anda mengamalkan surat Al Kautsar semasa solat harian anda.

7. Surah Al Kausar Dapat Membantu Ketika Anda Dianiaya

Kadangkala anda mengalami masalah yang menjadikan anda kambing hitam dengan difitnah oleh orang lain. Jika anda mengalami penganiayaan atau ketidakadilan seperti ini, maka anda boleh membaca surat Al Kautsar sebanyak 71 kali dengan hati yang ikhlas dan berserah kepada Allah, insya-Allah akan segera diturunkan siapa yang bersalah dan siapa yang benar-benar tidak bersalah.

8. Surah Al Kautsar Mencipta Suasana Damai Dalam Hati

Dengan membaca Surah Al Kautsar dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian, anda akan mendapat ketenangan dan ketenteraman. Supaya nanti ketika kamu solat, kamu akan merasai sendiri manfaatnya iaitu solat kamu lebih khusyuk.

9. Surah Al Kautsar Boleh Menjadi Pembuka Rezeki

Amalan Surah Al Kautsar yang anda lakukan, secara tidak langsung akan membantu anda dalam usaha mendapatkan rezeki yang berkat dan halal toyiban. Surah Al Kautsar ternyata menjadi alat pembuka rezeki, agar rezekimu lebih terasa dari sebelumnya.

10. Surah Al Kautsar Dapat Mengenalpasti Kewujudan Sihir

Selalunya seseorang itu terkena sihir atas pelbagai sebab, seperti kerana seseorang itu tidak berpuas hati dengan kerjaya anda naik sehingga mereka menghantar sihir untuk membuat anda jatuh dan mereka boleh menggantikan kedudukan anda sekarang. Disarankan agar selalu membaca Surah Al Kautsar agar Allah membuka jalan untuk dijauhkan dari pengaruh sihir.

11. Surah Al Kautsar boleh digunakan untuk menghilangkan dahaga

Pada suatu ketika anda mengalami perkara-perkara yang menyukarkan anda untuk mendapatkan air seperti ketika bermusafir, mendaki, dan sebagainya, maka anda disarankan untuk mengamalkan Surah Al Kautsar untuk menghilangkan dahaga yang anda alami.

12. Surah Al Kautsar mungkin membuka jalan untuk dimakbulkan doa

Jika kamu menginginkan sesuatu dan telah berdoa sepanjang masa, tetapi Allah belum menunjukkan jalannya, maka hendaklah kamu berdoa dan amalkan Surah Al Kautsar ketika hujan disertai dengan keikhlasan dari hati. Insyaallah doa yang dipanjatkan akan dipancarkan oleh Allah swt.

13. Surah Al Kautsar boleh dijadikan ubat yang ampuh

Surat Al Kautsar sering digunakan untuk merawat mata yang bengkak, gatal atau berair. Anda boleh mengamalkan surat ini dengan membacanya sebanyak 10 kali bersama segelas air. Kemudian anda boleh sapukan air tersebut ke mata anda dengan menggosok atau membasuhnya. Insyaallah dengan izinNya segala penyakit yang anda alami akan bertambah baik.

14. Surah Al Kautsar Memberi Perlindungan Untuk Anda

Dengan mengamalkannya setiap hari, Surah Al Kautsar diyakini dapat membantu anda dari segi mendapat pertolongan dan perlindungan daripada Allah SWT. Amalkan dengan ikhlas dan bersyukur, Allah akan melindungi anda daripada perkara yang tidak baik.

15. Surah Al Kautsar Memupuk Cinta Antara Yang Lain

Selain menjadikan keluarga harmonis, ternyata dengan mengamalkan surat Al Kautsar setiap hari akan menciptakan suasana nyaman antara satu sama lain. Saling menyayangi dan tiada pertengkaran kerana hati sentiasa rasa tenang agar kemarahan dapat dikawal dengan baik.

sumber: rencahrasa

PERHATIAN! Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komen yang dibuat melalui laman sosial ini. Ini adalah pandangan peribadi pemegang akaun dan tidak sepatutnya menggambarkan kedudukan lembaga editorial kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri

Sudah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Kongsi Halaman Portal Media Ya.

Jom sertai group ni.. Istimewa untuk setiap dari kita berkongsi menu masing-masing.. InsyaAllah bermanfaat di sana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini