(Info Manfaat) Sebab Kenapa Anda Perlu Elak Tidur Selepas Solat Subuh

Jangan tidur selepas solat Subuh. Ini alasannya. | Pasti ramai antara kita yang sambung tidur selepas menunaikan solat subuh. Tapi, selepas membaca penjelasan ini, anda pasti tidak akan tidur lagi selepas solat subuh.

1. Nabi SAW bersabda maksudnya, “Barang siapa yang mengerjakan solat bardain (subuh dan asar) maka dia akan masuk syurga”(HR.Bukhari 574 & Muslim 635)

2. “..Barangsiapa yang solat subuh berjamaah maka seolah-olah ia telah solat seluruh malamnya” (HR.Muslim no.656)

3. Menurut HR.Muslim, setelah solat subuh biasanya Rasul memperpanjang w1rid & zikir sampai terbit matahari.

4. Kebiasaan Rasul juga mendoakan keberkahan bagi umatnya diwaktu pagi. Sebagaimana terdapat dalam Sunan Tirmidzi dan Sunan Abu Daud dan lainnya dari hadis Sakhr bin Wada’ah al Ghamidi radliyallahu ‘anhu, bahwasannya Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Ya Allah berikanlah berkah kepada umatku di pagi hari mereka”. Ini adalah doa yang agung yang Rasulullah panjatkan agar umatnya memberi perhatian yang besar kepada waktu pagi.

5. Diceritakan bahwa para sahabat juga membenc1 tidur setelah subuh & melarang anak-anak mereka melakukan itu.

Dari ‘Urwahin bin Zubair, beliau mengatakan, “Dulu Zubair melarang anak-anaknya untuk tidur di waktu pagi”

Urwah mengatakan, “Sungguh jika aku mendengar bahawa seorang itu tidur di waktu pagi maka aku pun merasa tidak suka dengan d1rinya”. [D1riwayatkan oleh Ibnu Abi Sy4ibah no 25442 dengan sanad yang sahih].

Sumber : Nasihatustazz / satkoba

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini