Hal Ini Sebenarnya Dilarang Ketika Menjelang Solat Maghrib

Apabila waktu maghrib tiba, kita selalu dinasihatkan agar segera masuk ke dalam rumah dan tidak dibenarkan keluar. Dikatakan ketika itu sy4it4n sedang merayau mencari mangsa.

Kita boleh lihat saja di Indonesia, apabila Maghrib tiba, rata-rata penduduk Indonesia terutama yang penduduknya beragama Islam segera bergegas men1ngg4lkan pekerjaan dan akan pulang ke rumah sambil menutup rumah dan bersiap ke masjid untuk solat berjemaah.

Larangan tidak boleh merayau setibanya waktu Maghrib sudah dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam Hadis.

“Jika malam datang menjelang, atau berada di waktu petang, maka tahanlah anak-anak, kerana sesungguhnya ketika itu sy4it4n sedang bertebaran. Jika telah berlalu sesaat dari waktu malam, maka lepaskan mereka. Tutuplah pintu dan berzikirlah kepada Allah, kerana sesungguhnya sy4it4n tidak dapat membuka pintu yang tertutup. Tutup pula bekas minuman dan makanan dan berdzikirlah kepada Allah, walaupun dengan sekadar meletakkan sesuatu di atasnya, m4tikanlah lampu-lampu.” (HR. Bukhari dan Muslim).

Dari Jabir radhiallahu anhu, dia berkata, Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda: “Jangan lepas haiwan ternak dan anak-anak apabila matahari terbenam hingga berlalunya awal waktu Isya. Kerana sy4it4n bertebaran jika matahari terbenam hingga berlalunya awal waktu Isya.” (HR. Muslim).

Dari Jabir radhiallahu anhu, dia berkata, Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda: “Jangan membiarkan anak anak di waktu matahari terbenam sampai hilang kegelapan malam sebab sy4it4n berpecah jika matahari terbenam sampai hilang kegelapan malam.” (Sahih Muslim).

Di dalam sebuah buku ilmiah kateg0ri agama yang dikarang oleh Prof. DR. Ir. H. Osly Rachman, MS dengan judul The Science Of Solat menjelaskan. Menjelang tiba waktunya memasuki solat Maghrib, suasana alam akan berubah menjadi berwarna kemerah-merahan bahkan berwarna merah.

Didalam buku tersebut juga dipaparkan, perubahan warna merah pada saat menjelang Maghrib selaras dengan kekerapan j1n. Apabila waktu tersebut, tenaga j1n akan bertambah kerana mempunyai resonansi yang sama dengan alam.

Didalam hadis Rasulullah SAW juga sudah dijelaskan, saat Magrib j1n sudah bergegas untuk keliaran. Pastinya mereka mencari manusia-manusia untuk dig0da dan hujung-hujungnya beberapa manusia terjerumus men1ngg4lkan perintah Allah SWT. Naudzubillah …

Wallahua’lam …

Sumber : Dakwahdot.blogspot.my / rencahrasa

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini