Doktor Ini Ajar 2 Gerakan Mudah Dan Pantas Bagi Mengatasi Masalah Pening Akibat Vertigo

Tiba tiba keadaan sekeliling kita rasa seperti berpusing hingga menyebabkan kita sendiri rasa tidak stabil dan terhuy ung hayang.

Ramai antara kita pernah mengalami keadaan yang dipanggil vertigo ini.

Vertigo adalah bila seorang yang merasakan pandangan di sekitarnya berpusing-pusing dan dia juga merasakan dirinya berpusing walaupun sebenarnya tidak bergerak pun.

Pada masa yang sama pesakit mungkin akan berasa lo ya, nak mu ntah dan jalan melel ong. Ada juga yang tidak boleh menggerakkan kepala kerana akan menyebabkan rasa berpusing.

Biasanya kalau ke klinik, doktor akan memberi ubat dan kita akan perlu menunggu ia hilang sendiri yang mungkin memakan masa berhari-hari.

Tapi baru-baru ini Dr Noordin Darus telah berkongsi 2 pergerakan yang boleh membantu mengatasi masalah Vertigo. Memandangkan ia biasa berlaku jadi ada baiknya kita ketahui teknik ini.

Gerakan 1 – tunduk, sujud 45 darjah
1. Lakukan gerakan ini atas lantai. 2. Tegakkan separuh ba d an dengan lutut di lantai.

2. Dongak kepala selama 30 saat kemudian dengan cepat turunkan kepala seakan bersuvjud di lantai. Bahagian kepala kalau boleh hendaklah dekat dengan lutut. Kekal dalam posisi ini selama 30 saat.

3. Selepas 30 saat, dalam posisi kepala di lantai pusingkan kepala 45 darjah ke kiri (sekiranya vertigo di sebelah kiri). Biar selama 30 saat

4. Kemudian bangun separuh ba dan dalam keadaan ke pala masih lagi teleng ke kiri 45 darjah. Biar 30 saat.

5. Seterusnya luruskan kepala ke depan. Rehat dalam 15 minit jika masih ada ulang balik gerakan tadi, paling banyak 5 kali.

Gerakan 2 – Baring, pusing 45 darjah bangun
1.Gerakan ini perlu dilakukan di atas katil. Luruskan kaki kemudian adjust kedudukan untuk memastikan tu buh baring dalalam keadaan kepala tergantung di hujung katil.

2. Bangun dan pandang lurus ke depan kemudian turun kepala dengan cepat. Ketika berbaring bahagian kepala akan teroleng di tepi katil. Pusing kepala ke kiri 45 darjah dan biar 30 saat.

3. Selepas itu bangun separuh badan dengan mengekalkan keadaan kepala yang serong ke kiri 45 darjah. Biarkan 30 saat

Kemudian pandang ke depan. Sekiranya pening sudah tiada bolehlah bangun.

Sumber: Dr. Noordin Darus / rencahrasa

PERHATIAN! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini