6 Gambaran Kehidupan Syurga Yang Penuh Dengan Kenikmatan

Allah telah menjanjikan syurga untuk hamba-Nya yang beriman, bertakwa, raj1n melaksanakan ibadah, berbuat baik serta sentiasa mentaati serta mengikuti syariat Rasulullah SAW.

Persoalannya, bagaimana keterangan kehidupan syurga yang telah dijanjikan-Nya?

Pada umumnya, hidup di syurga penuh dengan kesenangan serta kebahagiaan di dalamnya. Tiada orang yang mempunyai rupa bvruk, tiada orang tua, wajah semua penduduknya memancarkan sinar kebahagiaan.

Di dalam syurga akan tidak kedinginan atau kepanasan. Di luar, di syurga sentiasa sejuk serta fresh dikelilingi sumber mata air yang mengalir indah.

Untuk lebih perincian, mari semak penjelasan keterangan kehidupan syurga menurut Al-Quran dan hadis.

1. Kehidupan di syurga aman serta Abadi

Dalam surah Ad-Dukhan ayat 51-57 diterangkan orang yang bertakwa bakal dimasukkan ke dalam syurga. Didalam syurga mereka tidak akan pernah rasa m4ti. Setelah itu Allah memberi kurnia kepada mereka sehingga dapat terlepas dari s1ksa api ner4ka. Serta apa yang mereka perolehi itu adalah satu kemenangan yang besar.

2. Kehidupan di syurga penuh dengan kedamaian

Dalam surah Al-Hijr ayat 45-48 diterangkan sebenarnya orang yang bertakwa bakal dimasukkan ke dalam syurga dengan rasa aman serta sejahtera. Allah bakal menyingkirkan semua rasa dend4m yang ada pada hati penduduknya, semua masyar4kat syurga bersaudara, mereka akan tidak rasa penat serta akan tidak di keluarkan darinya.

3. Masyar4kat syurga hidup dengan semua keindahan, kemewahan serta semua perhiasan

Dalam surah Al-Kahfi ayat 30-31 diterangkan Allah akan tidak mensia-siakan pahala orang yang mengerjakan amal kebaikan. Mereka bakal memperoleh syurga Adn. Di dalamnya ada sungai-sungai yang mengalir di bawahnya. Diluar, mereka akan di beri perhiasan gelang emas serta mereka bakal menggunakan baju hijau yang diperbuat dari sutera halus dan tidak tipis.

4. Rezeki yang tiada tandingan

Dalam surah Shaf ayat 49-54 diterangkan bahawa beberapa orang yang bertakwa bakal peroleh kehormatan serta tempat yang baik iaitu syurga. Di dalamnya mereka bakal memperoleh buah-buahan yang banyak dan mereka bakal duduk berbaring di atas pelamin masing-masing. Rezeki yang tiada habisnya.

5. Sentiasa diberi kesenangan, tiada kesulitan

Ada satu mata air syurga yang bakal diberikan pada beberapa orang yang mendekatkan d1ri pada Allah. Sedang beberapa orang yang berbuat baik bakal di beri air sejuk serta hangat yang aromanya wangi. Diluar, ketika mahukan menuai buah-buah yang ada di syurga, buah-buahan itu bakal mendekatkan pada beberapa penghuni syurga serta bebas untuk memilihnya. Begitu juga apabila mereka menginginkan makanan atau minuman, jadi bakal dibentangkan pada mereka makanan serta minuman enak serta lazat yang mengundang selera. Didalam syurga, beberapa penghuninya akan tidak memperoleh kesulitan sedikitpun. Apa yang dikehendaki bakal begitu mudah untuk diperoleh.

6. Sentiasa dalam keadaan bersih, sihat, tampan dan wangi

Keadaan beberapa penghuni syurga bersih, tampan serta bersinar. Mereka bakal sentiasa muda serta bajunya tak pernah lusuh. Setelah itu, mereka juga akan tidak s4kit, melvdah, kur4ng ajar, buang air kecil serta buang air besar. Mereka abadi didalam syurga sentiasa dalam keadaan bersih, sihat, tampan serta wangi.

Rasulullah SAW bersabda: “Seruan di syurga bakal ada seseorang penyeru yang berkata sebenarnya ketika ini tibalah waktu kalian sihat walafiat serta tidak menanggung derita s4kit selama-lamanya. Pada masa ini tibalah waktu kalian hidup serta tak m4ti selama-lamanya. Pada masa ini tibalah masa kalian tetaplah muda serta tak tua sepanjang masa. Pada masa ini tibalah waktunya untuk kalian bersenang-senang serta tak sengsara selama-lamanya “(HR. Muslim).

Sumber: pusatmediaonlinepost.com / satkoba

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini