17 Kelebihan Anda Perolehi Kerap Lakukan Solat Tahajud

Disamping melaksanakan solat wajib, umat Islam juga digalakkan untuk melakukan solat sunnah. Solat Tahajud adalah solat sunnah yang dilakukan pada waktu malam. Dalam beberapa hadis sahih disebutkan pelbagai kebaikannya.

Berikut adalah beberapa perkara yang baik yang boleh anda perolehi jika anda secara rutin melakukan solat tahajud. Jom kita semak.

1. Menghapuskan d0sa

Foto ilustrasi – pexels/bruce mars
Hendaklah kalian melaksanakan solat malam kerana solat malam itu merupakan kebiasaan orang-orang soleh sebelum kalian, ibadah yang mendekatkan d1ri kepada Tuhan kalian, serta penutup kesalahan dan penghapus d0sa. “(HR. Tirmidzi, Al-Hakim, Baihaqi)

Merasakan banyak berd0sa? Pengampunan Allah SWT terbuka kepada hamba-hamba yang solat tahajud.

2. Perolehi Cinta dan Redha Allah SWT

Foto ilustrasi – tasidola.com
“Ada 3 jenis manusia, Allah SWT mencintai mereka, tersenyum kepada mereka, dan rasa senang dengan mereka, iaitu salah satunya adalah orang yang mempunyai isteri cantik serta tempat tidur lembut dan bagus. Kemudian ia bangun malam (untuk solat), lalu Allah SWT berkata : ‘Dia men1ngg4lkan kesenangannya dan mengingat Aku, Seandainya dia berkehendak, maka dia akan tidur.’ (Riwayat Ath-Thabrani)

Allah SWT menyukai orang yang men1ngg4lkan keseronokan tidur untuk sujud di hadapannya, orang yang mengambil wudhu dan berdoa pada tengah malam akan mendapat redha malah cinta dari Allah SWT.

3. Lebih dekat kepada pencipta, Allah SWT

Foto ilustrasi – mawdoo3.com
“Hendakah kalian mengerjakan qiyaamullail, sesungguhnya ia adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kalian, mendekati d1ri kepada Allah Taala, mencegah perbuatan d0sa, menghapuskan kej4hatan dan menangkal peny4kit dari badan.” (HR. At-Turmudzi, Al-Hakim).

Apabila sesetengah manusia tertidur dan anda melaksanakan solat tengah malam dalam kesunyian malam, anda lebih dekat dengan Allah SWT.

4. Solat tahajud memberi cahaya pada wajah dan hati

Foto ilusttrasi – 4-women.ru
Orang yang secara rutin melakukan doa tahajud akan melihat tanda-tanda kecantikan di wajah mereka, yang diperkuat oleh hadis berikut ini.

Rasulullah menjelaskan dalam sebuah hadis, “Bahawa orang yang melaksanakan solat tahajud wajahnya akan kelihatan tampan atau cantik di siang harinya.” (HR Ibnu Majah).

5. Satu cara untuk bersyukur

Foto ilustrasi – islamicfinder.org
D1riwayatkan Aisyah R.A, ia berkata: “Nabi SAW mengerjakan solat malam hingga bengk4k kedua telapak kaki beliau, lalu aku katakan kepada beliau, ‘Mengapa engkau melakukan seperti ini, ya Rasulullah, padahal d0samu yang lalu mahupun yang akan datang telah diampuni oleh Allah? ‘Beliau menjawab,’ Saya tidak boleh menjadi hamba Allah yang bersyukur? ‘(HR. Bukhari)

Solat tahajud juga merupakan salah satu tempat bersyukur untuk berkat yang diberikan Allah SWT dan bersyukur menjadi satu jalan kebahagiaan.

6. Salah satu sunnah nabi yang dia tidak pernah ketinggalan

Foto ilustrasi – pinterest/Ddi15
Rasulullah Allah berkata: “Solat yang paling afdal setelah solat fardhu adalah solat malam” (HR. An Nasa’i).

hukvm doa Tahajud adalah sunnah muakkadah, sunnah yang sangat dianjurkan.

7. Termasuk golongan hamba yang soleh

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, berada di dalam taman-taman syurga dan di mata-air, mata air, mengambil apa yang diberikan oleh Rabb mereka. Sesungguhnya mereka yang terdahulu (di dunia) adalah orang-orang yang berbuat kebaikan, sedang mereka tidur sedikit pada waktu malam, dan pada akhir malam mereka memohon keampunan (kepada Allah). “(QS. Adz-Dzariyat: 15 -18).

Subhanallah, anda tergolong dalam golongan orang yang soleh dan berada di taman syurga jika mereka melakukan amalan ringan pada akhir malam ini.

8. Termasuk dalam golongan peringatan Allah

Foto ilustrasi – vhijabe.ru
Bersabda Nabi SAW: “Jika suami membangunkan isterinya untuk solat malam hingga keduanya solat dua raka’at, maka tercatat keduanya dalam golongan (perempuan/ lelaki) yang selalu berzikir.” (HR Abu Daud).

Allah SWT mengingat hamba yang sentiasa mengingatkannya dan berzikir adalah salah satu cara untuk mengingati Allah SWT.

9. Memiliki tempat yang tinggi di sisi Allah SWT

Foto ilustrasi – dakwah.com
Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajjud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akh1r4t di tempat yang terpuji. (QS. Al-Israa’ : 79)

Adakah anda pasti anda masih tidak mahu mengetepikan 10 hari tidur anda untuk solat sunnah?

10. Tambah pahala di penghujung malam

Foto ilustrasi – pexels/Aleksandar Pasaric
Mereka merenggangkan d1ri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemvrkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.”

Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan mengembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.

(QS As-Sajdah: 16-17).

Amalannya ringan tetapi berat ditimbang, kan?

11. Dapatkan kebaikan dunia dan akh1r4t

Foto ilustrasi – dakwah.com
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya di malam hari terdapat waktu tertentu, yang bila seorang muslim memohon kepada Allah dari kebaikan dunia dan akh1r4t pada waktu itu, maka Allah pasti akan memberikan kepadanya, dan hal tersebut ada di setiap malam.” (HR Muslim).

12. Termasuk golongan orang yang benar

“Biasakan d1ri anda untuk solat malam kerana itu tradisi orang-orang yang soleh sebelummu, mendekati d1ri dengan Tuhan, menghapuskan d0sa, menolak peny4kit, dan mencegah d0sa.” (HR. Ahmad).

Jika anda mengikuti tabiat yang baik dari orang-orang soleh maka anda adalah sebahagian daripada mereka. Dari hadis di atas, juga dijelaskan bahawa solat malam juga dapat mencegah peny4kit. Satu kebaikan dunia dan akh1r4t.

13. Elakkan g0daan sy4it4n

Foto ilustrasi – ngopi bareng.id
sy4it4n mengikat di pangkal kepala seseorang dari saat tidur dengan tiga ikatan yang pada masing-masingnya tertvlis, ‘Malammu sangat panjang, maka tidurlah!’ Bila ia bangun lalu berzikir kepada Allah, maka satu ikatan lepas, bila ia berwudhu ‘satu ikatan lagi lepas dan jika dia berdoa satu lagi ikatan telah dibebaskan. Kemudian pada waktu pagi dia berada dalam semangat dengan jiwa yang baik. Tetapi jika dia tidak berbuat demikian, pada waktu pagi jiwanya kotor dan dia menjadi malas. “(HR. Bukhari).

Doa juga dapat menangkis kemalasan dalam d1ri anda dan membuat anda teruja. Harus mencubanya!

14. Jaminan ke syurga

Foto ilustrasi – pexels/Aldo Picaso
Kebaikan solat tahajud adalah mendapatkan jaminan memasuki syurga. Ini sesuai dengan pernyataan perkataan Nabi, yang berbunyi:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Wahai orang-orang, sampaikan ucapan salam, berikan makanan, sambungkan tali cinta, berdoa pada malam hari ketika orang sedang tidur, kemudian masuklah syurga dengan selamat”. (HR Al-Hakim, Ibn Majah, At-Tirmidhi).

15. Penyelamat dari hukvman api ner4ka dan mendapat bantuan semasa perhitungan

Foto ilustrasi – alhira.co.uk
Rasulullah SAW bersabda: “Ada tujuh golongan yang akan dilindungi Allah dalam lindungan-Nya pada hari tidak ada perlindungan selain perlindungan-Nya: Imam yang adil, pemuda yang raj1n beribadah, seorang yang hatinya selalu terpaut dengan masjid, dua orang yang saling mencintai, bertemu dan berpisah hanya kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh seorang perempuan terhormat dan cantik, lalu dia berkata aku takut kepada Allah, seorang yang menyembunyikan sedekahnya tidak ingin dilihat orang, dan seorang yang mengingati Allah dalam keheningan hingga menitiskan airmata. “(HR Al-Bukhari dan Muslim).

Tidak akan ada perbuatan yang tidak berguna sekalipun dia adalah yang paling sedikit. Hanya 2 doa rakaat dapat membuat anda bebas dari ner4ka dan selalu di bawah perlindungan Allah SWT.

16. Masa yang paling sesuai untuk berdoa

Foto ilustrasi – pexels/Min Ah
Rasululllah SAW bersabda “Rabb kita Tabar4ka wa Ta’ala turun setiap malam ke langit dunia ketika masih tersisa sepertiga malam terakhir, lalu Dia berfirman:” Barang siapa yang memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku mengampuninya. Barangsiapa yang memohon kepada-Ku, nescaya Aku akan memberikannya. Dan sesiapa yang berdoa kepada-Ku, aku akan memberikannya. “(HR. Bukhari).

Doa yang anda lantunkan ketika kebanyakan orang tidur akan didengari hingga ke langit dan diamini oleh para malaikat.

17. Mencegah d1ri daripada berd0sa

Foto ilustrasi – aboutislam.net
“Hendakah kalian mengerjakan qiyaamullail, sesungguhnya ia adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kalian, mendekati d1ri kepada Allah Taala, mencegah perbuatan d0sa, menghapuskan kej4hatan dan menangkal peny4kit dari badan.” (HR. At-Turmudzi, Al-Hakim).

Qiamullail merujuk kepada amalan menyembah pada waktu malam. Allah SWT sangat menyukai hamba-Nya yang sentiasa bekerja setiap ibadah dengan tulus ikhlas, termasuk solat tahajud.

Marilah kita sama-sama raj1n mengerjakan solat tahajud.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! SK Press

Sumber : Aliffchannel.com / satkoba

Perhatian! Pihak Infomanafaat tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini